Wycieczka przedszkolaków do "Ostoi Dworskiej"

W dniach 23-24 czerwca przedszkolaki z Samorządowego Przedszkola w Bukowie wzięły udział w  wycieczce do Zagrody Edukacyjnej „Ostoja Dworska” w Leśnicy. Jest to bardzo ciekawe przyrodniczo i historycznie miejsce, gdzie można przenieść się w czasie do dawnej wsi, poznać zwyczaje wtedy panujące, sprzęty i narzędzia używane w pracach w polu, zobaczyć wiejskie zwierzęta oraz jak kiedyś wyglądał i w co był wyposażony wiejski dom. Po zagrodzie oprowadził przedszkolaków jej właściciel p. Grzegorz Szymański, który wcielił się w  przewodnika Pietrka, ubranego oczywiście w strój wiejskiego chłopa. Posługiwał się on gwarą świętokrzyską, co skutkowało poznaniem nowych dla dzieci słów.

Przedszkolaki uczestniczyły w warsztatach pt. „Od ziarenka do bochenka”. Dzieci dowiedziały się jakie są etapy powstawania chleba oraz poznały nazwy narzędzi wykorzystywanych do pracy w polu. Po warsztatach wszyscy mogli skosztować pysznych drożdżowych bułeczek oraz wziąć udział w różnych zabawach na świeżym powietrzu.

Wizyta w tym miejscu zaowocowała zarówno znajomością historii, kultury ludowej jak i szacunkiem do prac rolniczych oraz zbliżeniem do przyrody. Wszystkie przedszkolaki wróciły bardzo szczęśliwe i bogatsze o nowe doświadczenia.

Wycieczka do Chęcin

Poznawania najbliższej okolicy ciąg dalszy. 16 czerwca uczniowie klas VIa, VIIa i VIIb pod opieką Iwony Żuralskiej, Renaty Nieckarz, Ewy Chyb i Urszuli Stefańczyk wyjechali autokarem spod szkoły w kierunku Chęcin. Już na miejscu, spotkaliśmy się z przewodnikiem, z którym zwiedziliśmy to średniowieczne miasto. Oprowadzając nas po Chęcinach, bardzo ciekawie opowiadał o zabytkach, między innymi zespole klasztornym Klarysek ob. Bernardynek, Klasztorze Ojców Franciszkanów czy XVI – wiecznej kamienicy - “Niemczówce”. Na chwile przystanęliśmy na Górnym Rynku. Wpatrując się w dno studni słuchaliśmy ciekawych legend związanych z tym miejscem. Wędrówkę po Chęcinach zakończyliśmy na Górze Zamkowej. Z wieży widokowej Zamku Królewskiego podziwialiśmy piękną panoramę tego miasta i jego okolic. Zabytkowy układ urbanistyczno – krajobrazowy Chęcin zaliczany jest do jednego z najciekawszych w kraju. Schodząc zadrzewioną aleją z Góry Zamkowej w kierunku parkingu obserwowaliśmy wśród drzew ścianę kamieniołomu zachodniego. W drodze powrotnej podziwialiśmy odsłonięte skały przy Europejskim Centrum Edukacji Geologicznej w Korzecku. Ostatni przystanek to chwila relaksu nad brzegiem Wiernej Rzeki na Bocheńcu. Tu z kolei uczniowie mieli możliwość zaobserwowania przepięknego krajobrazu, roślin i zwierząt związanych ze środowiskiem wodnym np.: grążeli żółtych, trzciny, wierzb, żab czy ważek, niektórzy starali się wypatrzeć zaskrońca. Do szkoły wróciliśmy zmęczeni, ale pełni wrażeń.

Klasy IV i V na wycieczce w Krakowie

W dniu 16 czerwca 2021 r. uczniowie  klasy IV i V z Zespołu Placówek Oświatowych im. Jana Pawła II w Bukowie wraz z opiekunkami p. Elżbietą Trybek i Lucyną Wygodą wyruszyli na wycieczkę klasową do Krakowa. Pomachaliśmy żegnającym nas rodzicom i w promieniach porannego słońca pojechaliśmy do grodu Kraka. Po około dwóch godzinach podróży dotarliśmy do dawnej stolicy Polski.

Pierwszym etapem naszej wycieczki była wizyta  w krakowskim ZOO. Podziwialiśmy zwierzęta, które wcześniej oglądaliśmy na ilustracjach lub w telewizji. W krakowskim ZOO zobaczyliśmy hipopotama karłowatego, tapira  anta, konia Przewalskiego, antylopy addaks, panterę śnieżną, tygrysa amurskiego, jaguara. Wiele emocji wzbudziło spotkanie z królem zwierząt – lwem. Potem  zatrzymaliśmy się przy  okazałych słoniach, mogliśmy podziwiać te piękne zwierzęta z bliskiej odległości. Mieliśmy też okazję podziwiać urocze pingwiny.

Kolejnym etapem naszej wycieczki było wawelskie wzgórze i Smocza Jama. Podziwialiśmy ziejącą ogniem rzeźbę wawelskiego smoka, zakupiliśmy pamiątki na straganach u stóp Wawelu.

Następnie udaliśmy się na Rynek Starego Miasta. Rynek ten słusznie słynie w Europie ze swego uroku. Jest to wyjątkowe miejsce, które brało udział w wielu historycznych wydarzeniach. Niezmiennymi od lat symbolami Krakowa, są Kościół Mariacki, renesansowe Sukiennice, Ratusz, pomnik Adama Mickiewicza, Kościół św. Wojciecha, klimatyczne kawiarenki. O godzinie 15.00 odsłuchaliśmy hejnału z wieży Mariackiej, który o każdej pełnej godzinie rozbrzmiewa czterokrotnie w różne strony świata.

Bardzo zmęczeni, z plecakami pełnymi różnych pamiątek z wycieczki dotarliśmy wreszcie na parking, gdzie czekał nasz autobus.  W autokarze dzieliliśmy się wrażeniami z wycieczki. Niektórzy z nas byli bardzo zmęczeni i zasnęli, ale zdecydowana większość zachowała pełną energię do końca.

Wyjazd dostarczył nam wielu wrażeń, wzbogacił naszą wiedzę, cele i założenia programowe wycieczki zostały w pełni zrealizowane.

Klasa IV z wychowawcą składają serdeczne podziękowania firmie Lhoist Bukowa za sfinansowanie wyjazdu.

Uczniowie Szkoły Podstawowej w Bukowie

w Ojcowskim Parku Narodowym

Pobudka 6.30. Solidne śniadanie, spakowany plecak i zbiórka na parkingu pod szkołą w Bukowie. Wszak to kolejny nasz wyjazd na fajną wycieczkę. Tym razem wybraliśmy zwiedzanie najmniejszego parku narodowego w Polsce, czyli … kierunek Pieskowa Skała i Ojców. Piękna, słoneczna pogoda, dobre humory, adrenalina pulsująca w żyłach i lekcje w terenie pozwalają utwierdzić nas w przekonaniu, że świat jest niezwykły. W autokarze pani Sławomira Jambor przypomniała nam jaki jest cel naszej podróży i „co w trawie piszczy”. Przy okazji powtórzyliśmy lekcje dotyczące Jury Krakowsko – Częstochowskiej oraz zjawisk krasowych. Spisaliśmy się całkiem nieźle, gdy przewodnik jurajski Piotr Ptyś kierował do nas kolejne pytania. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od malowniczo położonego zamku w Pieskowej Skale. Poznaliśmy historię i legendy związane z tym miejscem. Po drodze stanęliśmy przy 20 – metrowej Maczudze Herkulesa i pomniku upamiętniającym bitwę stoczoną w 4 marca 1863 roku pod Pieskową Skałą. Kolejnym punktem naszej wycieczki był Ojców. Wysiedliśmy z autokaru i w uporządkowanym szyku powędrowaliśmy wzdłuż Doliny Prądnika. Naszym oczom ukazały się dumnie stojące od wieków ostańce krasowe: Igła Deotymy, Brama Krakowska, Rękawica.  Przy „Źródełku Miłości” pomyśleliśmy o swoich marzeniach, nabraliśmy wody źródlanej i powędrowaliśmy dalej. Panie Barbara Smól i Justyna Tatar czuwały nad naszym bezpieczeństwem, pan przewodnik opowiadał nam o Ojcowskim Parku Narodowym i nadawał tempo marszu.  Ostatnim punktem podróży było zwiedzanie Jaskini Ciemnej. Jest ona mniej znana niż Jaskinia Łokietka, ale również ciekawa, choćby ze względu na znajdujące się tu ślady bytności Neandertalczyków. Zwiedzając jaskinię zdaliśmy sobie sprawę, że 60 tys. lat temu na Ziemi żyły dwa gatunki ludzi: homo sapiens i homo neanderthalensis. Ponadto zaobserwowaliśmy najbardziej jadowitego pająka w Polsce tzw. sieciarza jaskiniowego i latające nad naszymi głowami podkowce małe. To nietoperze, które licznie występują w tej jaskini.

Dolina Prądnika nas zachwyciła. Wyłaniające się białe skałki spośród wiosennej, czystej zieleni okalających je drzew, lazurowe niebo, słoneczko towarzyszące nam w każdej chwili, miła atmosfera i wiele cennych informacji, z pewnością pozostaną na długo w naszej pamięci.

Klasy VI B i VIII z wychowawcami składają serdeczne podziękowania firmie Lhoist Bukowa za sfinansowanie wyjazdu.